This nice Blogger theme is compatible with various major web browsers. You can put a little personal info or a welcome message of your blog here. Go to "Edit HTML" tab to change this text.
RSS

SELAMAT DATANG KE LAMAN ZANNIE

Sumber http://www.zuarxpdc.com/2009/11/cara-membuat-title-bar-untuk-blog.html#ixzz1QekctBjE

Friday 8 July 2011

Pentingnya Permainan Aktif Untuk Kanak-kanak

Giat setiap hari!
        Pengalaman bermain secara aktif yang dipandu oleh kanak-kanak membolehkan mereka mengetahui apa yang dapat dilakukan oleh tubuh mereka, bersikap kreatif, dan menikmati menjadi aktif tanpa panduan daripada orang dewasa. Menyediakan benda mainan sederhana bagi anak anda untuk mengembangkan dan mencuba kemahiran pergerakan dengan pelbagai cara. Misalnya, membaling tidak selalu harus dilakukan dengan bola – kemahiran membaling boleh dicuba dengan menggunakan bola pantai yang besar, pundi kekacang dan pompom. Kumpulkan beraneka benda mainan dengan pelbagai saiz, warna dan tekstur bagi anak anda untuk membina, memukul, menggoncang, membaling, menendang atau menari. Dengan ini, menjadi aktif lebih menyeronokkan, tanpa belanja yang besar.Idea untuk pengalaman bermain secara aktif dapat dilakukan di dalam atau di ruang mainan luar:
Menggali timbunan daun.
Mengganti pakaian atau menari dengan muzik.
Membina dengan periuk dan kuali, potongan kayu atau kotak lama.
Melompat atau berlari keliling balapan berhalang.
Membuat roket daripada kotak kadbod.

        Untuk perkembangan sihat pada bayi (umur lahir hingga 1 tahun), kegiatan fizikal –terutamanya bermain di lantai ketika diawasi di persekitaran selamat – harus digalakkan dari saat lahir.Adalah kewajipan anak anda untuk menjadi aktif setiap hari! Pembelajaran dan pertumbuhan yang diperoleh daripada menjadi aktif adalah penting untuk mengembangkan kemahiran fizikal, sosial, bahasa, emosional dan intelektual yang penting.Ini juga dapat mempengaruhi kebolehan anak anda secara langsung untuk menangani situasi dan cabaran yang akan dihadapi mereka kelak.Pada masa kecil, kegiatan fizikal boleh melibatkan bermain ‘bebas’ secara tidak terancang, berjalan atau mengayuh ke dan dari destinasi, bahkan membantu keliling rumah dan halaman.
Bermain secara aktif untuk anak anda
Kanak-kanak belajar dengan paling baik ketika tubuh dan akalnya dirangsangkan, dan menjadi aktif memenuhi keperluan ini. Bergerak bebas dan bermain secara aktif merupakan bentuk kegiatan fizikal yang paling sesuai untuk bayi dan kanak-kanak prasekolah.Bermain secara aktif memberi kanak-kanak kebebasan untuk bergerak dengan kelajuan sendiri, dengan pola yang lazim untuk ‘mulai-berhenti’.Setiap kanak-kanak, tidak kira kebolehan, boleh digalakkan untuk:
menggerakkan tubuh dengan pelbagai cara dan arah
menggunakan imaginasi
seronok bermain sendiri atau dengan orang lain
        Mendapatkan sebanyak mungkin daripada bermain secara aktif juga melibatkan membolehkan anak anda menentukan apa yang dilakukan untuk menghadapi cabaran baru, dan menikmati pelbagai pengalaman. Jenis kegiatan boleh berkisar daripada tindakan ringan
(misalnya membina atau bermain di lantai) hingga tindakan kuat (misalnya berlari atau melompat).Adakalanya anda akan perlu ikut serta dalam permainan anak anda, manakala pada waktu lain anda dapat menikmati menyaksikan anak anda berlatih kemahiran baru. Memperhatikan anak anda bermain secara aktif boleh meningkatkan keseronokan bagi anda
berdua – anda dapat mempelajari apa yang anak anda menikmati, dan anak anda dapat menunjukkan apa yang dapat dilakukannya. Anda boleh memberi pujian, serta maklum balas sederhana yang memberi cabaran lanjut atau meningkatkan kemahirannya – misalnya,
meminta anak anda ‘membaling dengan lengan sebelah’ atau ‘berlari mengundur dan bukannya ke hadapan’.
berasa puas dengan apa yang dapat dilakukan.
Bermain di luar
Bermain di luar memberi lebih banyak peluang untuk bergerak, menjelajah dan mengetahui persekitaran baru. Mencari benda di luar yang nipis, tebal, ringan, berat, licin atau berbeza antara satu sama lain boleh merupakan cara yang menyeronokkan bagi kanak-kanak untuk belajar dengan menggunakan persekitaran. Sama juga, bergerak sekitar rumput atau pasir, atau merasa sahaja tiupan angin, merupakan peluang untuk memanfaatkan bermain di luar. Di luar penuh dengan bunyi, pemandangan dan cabaran untuk dijelajah. Kegiatan fizikal harus menjadi
semua tahap kebolehan. Bekerjalah dengan pusat kanak-kanak kecil anda bagi memastikan anak anda mempunyai pelbagai peluang untuk bergerak secara aktif dan bermain secara bebas selama sekurangkurangnya tiga jam setiap hari.

keutamaan sehari-hari dalam setiap keluarga, dan bagi kanak-kanak daripada
Melompat ke dalam dan keluar daripada gelung.

Tuesday 5 July 2011

Permainan Tradisonal Bermanafaat Dengan Anak

Permainan-permainan tradisional memiliki nilai positif, misalnya anak menjadi banyak bergerak sehingga terhindar dari masalah obesitas anak. Sosialisasi mereka dengan orang lain akan semakin baik karena dalam permainan dimainkan oleh minimal 2 anak. Selain itu, dalam permainan berkelompok mereka juga harus menentukan strategi, berkomunikasi dan bekerja sama dengan anggota tim.
Kendalanya adalah terbatasnya lapangan di kota-kota besar, sementara banyak permainan yang memerlukan arena yang luas. Kendala besar lainnya adalah karena larangan dari orang tua. Mereka takut anak-anak mereka terluka, kotor atau kulit anak menjadi terbakar karena bermain di lapangan terbuka. Hasilnya, banyak orang tua yang memberikan mainan elektronik yang disukai anak. Padahal permainan ini cenderung membuat anak sulit bersosialisasi sehingga anak menjadi pemalu, penyendiri dan individualistis. Juga makin banyak anak menjadi obesitas karena kurang bergerak.
Memberi kebebasan secara seimbang untuk anak bermain bersama teman-temannya dapat memberikan nilai positif. Bermain dapat menjadi sarana belajar dan mengembangkan nilai EQ pada anak. Tetapi, tentu saja harus dalam pengawasan dan memberi batasan waktu yang jelas agar tidak semua waktu digunakan untuk bermain.
Jika Anda belum pernah mengenal permainan tradisional tersebut, coba tanyakan kepada orang tua Anda berbagai jenis permainan yang seru dan bernilai positif tersebut. Jika Anda sering bermain permainan tersebut di masa kecil, ajarkan permainan yang mungkin belum diketahui anak sembari Anda bernostalgia saat memainkan permainan tersebut saat masih kecil. Sesekali Anda juga dapat ikut bermain sehingga hubungan Anda dan anak akan semakin dekat.

Sumber  :  http://kumpulan.info/keluarga/anak/40-anak/247-permainan-anak-tradisional.html#gasing

Saturday 2 July 2011

Permainan Tradisional - Congkak

Mengenang permainan anak yang biasa dimainkan saat masih kecil merupakan kenangan indah yang lucu. Beberapa permainan yang mungkin Anda mainkan saat masih kecil misalnya congklak, gasing, bekel, petak umpet, petak jongkok, gobak sodor, petak benteng, dan masih banyak permainan menarik lainnya. Mari kita telusuri satu per satu permainan tradisional yang mungkin kita mainkan saat kanak-kanak.

Congkak

Permainan congklak menggunakan papan permainan yang memiliki 14 lubang dan 2 lubang induk yang ukurannya lebih besar. Dimainkan oleh 2 orang. Satu lubang induk terletak pada ujung papan dan lubang induk lainnya terletak di ujung lainnya. Di antara kedua lubang induk terdapat 2 baris yang tiap barisnya berisi 7 lubang yang jumlahnya 14 lubang.
  • Cara bermain:

    Tiap lubang kecil diisi dengan 7 biji yang biasanya terbuat dari kerang atau plastik. Kecuali lubang induk yang dibiarkan kosong. Setelah menentukan siapa yang akan mulai lebih dulu, maka permainan dimulai dengan memilih salah satu lubang dan menyebarkan biji yang ada di lubang tersebut ke tiap lubang lainnya searah jarum jam. Masing-masing lubang diisi dengan 1 biji. Bila biji terakhir jatuh di lubang yang ada biji-bijian lain maka biji yang ada di lubang tersebut diambil lagi untuk diteruskan mengisi lubang-lubang selanjutnya. Jangan lupa untuk mengisikan biji ke lubang induk kita setiap melewatinya. Sedangkan lubang induk lawan tidak perlu diisi.

    Bila biji terakhir ternyata masuk dalam lubang induk kita, berarti kita bisa memilih lubang lainnya untuk memulai lagi, tetapi bila ternyata saat biji terakhir diletakkan pada salah satu lubang kosong, berarti giliran untuk lawan kita. Bila lubang tempat biji terakhir itu ada di salah satu dari 7 lubang yang ada di baris kita, maka biji yang ada di seberang lubang tersebut beserta 1 biji terakhir yang ada di lubang kosong akan menjadi milik kita dan akan masuk dalam lubang induk kita.

    Setelah semua baris kosong, maka permainan dimulai lagi dengan mengisi 7 lubang milik kita, masing-masing dengan 7 biji dari biji yang ada di lubang induk kita. Dimulai dari lubang yang terdekat dengan lubang induk, bila tidak mencukupi maka lubang lainnya dibiarkan kosong dan selama permainan tidak boleh diisi.
 Sumber : http://kumpulan.info/keluarga/anak/40-anak/247-permainan-anak-tradisional.html